Een App Store is een online winkel waarin een
Sinds de introductie van de iPhone App Store in 2008 is de populariteit van dit ‘as-a-store’ model voor het leveren van
Businessmodel
Er zijn betaalde en gratis apps. Voor betaalde apps, die met winstoogmerk worden aangeboden, geldt het ‘low-price, low-margin, high-volume’ businessmodel. Deze apps kunnen doorgaans voor een lage prijs verkregen worden. De gedachte achter het businessmodel is dat met de verkoop van grote aantallen van een app toch een goede omzet wordt behaald.
Rollen
In het ‘as-a-store’ model van de App Store zijn de volgende rollen te onderscheiden: de consument, de distributeur en de producent.

- De consument is de afnemer ofwel klant. Online selecteert de consument de app van zijn/haar keuze, betaalt online, download en installeert de app direct op zijn/haar mobiele apparaat of computer.
- De App Store is de distributeur, deze bevindt zich tussen consument en producent. De distributeur is verantwoordelijk voor de ordentelijke operatie van de winkel en zorgt voor: (1) het online en altijd open zijn van de winkel, (2) de presentatie van de apps, (3) het onderhouden van de klantenadministratie, (4) het afhandelen elektronische betalingen, (5) het elektronisch verzenden van installeerbare apps en (6) het sturen van notificaties wanneer een nieuwe versie beschikbaar is.
- De producent is degene die de app produceert. Een producent kan in principe iedere individuele programmeur of organisatie zijn. Voor de producent is de App Store het afzetkanaal voor het beschikbaar stellen van zijn apps aan consumenten. De producent publiceert een app in de App Store. Voor het gebruik van de faciliteiten van de App Store staat de producent een kleine marge af aan de App Store.
Enterprise App Store
Het ‘as-a-store’ model wordt ook toegepast binnen bedrijven en overheden om hun bedrijfsspecifieke apps aan medewerkers, partners en/of klanten te leveren. Deze Enterprise App Store’s (EAS) functioneren in essentie hetzelfde als publieke App Store’s met dien verstande dat deze winkels alleen voor een selectieve consumentengroep toegankelijk zijn en er bedrijfsspecifieke apps worden aangeboden. Enterprise App Store’s vallen binnen organisaties onder de paraplu van het
App Store statistieken
De polulariteit van de App Store en de groei van het gebruik van Apps blijkt ondermeer uit de enorme aantallen downloads:
- Op 12 december 2011 werd bekend gemaakt dat, binnen een jaar na lancering, de Mac App Store de 100 miljoen downloads behaalde.
- Op 3 maart 2012 werd het aantal van 25 miljard (25.000.000.000, Engels 25 billion) App downloads bereikt van de iOS App store. Deze app store is gestart in 2008, het laatste jaar voor deze mijlpaal werden er 10 miljard apps gedownload.
De firma Stardust heeft in 2013 statistisch onderzoek gedaan naar het aantal applicaties, publicaties, updates, producenten en dergelijke in de drie belangrijkste publieke App Stores (iOS, Android en Windows).

Referenties
- McCann T. (2012). The Art of The App Store. John Wiley & Sons, Inc. 2012.
- Stardust. (2013). Mobile Reputation. Stardust, 27 Augustus 2013.
,
Zie ook: app · applicatie · eindgebruiker · Enterprise Mobility Management